Pierre Pirson, schilder en fresco-kunstenaar

Door toevoeging van gebluste kalk wordt een metselmortel van hoge kwaliteit verkregen. Ervaren in de technieken van het verwerken van kalk is Pierre Pirson meester in schilderwerk, kunstpleisters en fresco’s. (tel/fax: 085/31.88.17). 


Ondanks de vele prestigieuze klanten, staat hij open voor de meest bescheiden budgetten.
Fundamenteel voor hem zijn respect voor ieders smaak en het inpassen van zijn werk in de omgeving.

 

Erkend voor de restauratie van het Belgische en Italiaanse architecturale patrimonium, restaureert hij regelmatig geklasseerde monumenten. Of het nu in Frankrijk, Italië of Noord-Afrika is, hij past er de oudste technieken toe voor de restauratie of decoraties van de mooiste locaties.


Het bewonderen van zijn kunstwerken volstaat om overtuigd te worden van diens kwaliteit en internationale reputatie. De nieuwe tendensen van de decoratie bestaan uit een terugkeer naar de aarde. Een harmonieus samengaan van kalk en pigmenten uit Italië, Griekenland, Cyprus en de Provence.


Daarenboven is kalk ook synoniem voor de magische gratievolle wereld van de kalkverven, de “patines”, de verfijnde pleister of Stucco en de fresco’s à fresco.


Deze voorvaderlijke technieken terug te vinden in de Venetiaanse paleizen ten tijde van de Renaissance, de Noord-Afrikaanse “hammans” en het Provençaalse pittoreske landschap, zijn ontstaan uit de veelvuldige culturele uitwisselingen uit het verleden. Een grenzeloze kunstvorm waarvan de transparante en licht-overgoten schoonheid zijn gelijke niet kent.
Voor dit alles staat één enkel paradigma voorop: de natuurlijke kleur gewonnen uit de natuurlijke aarde. Hierin ondersteund door de wonderlijke eigenschap van de gekleurde kalkbasis welke de kleur niet enkel reflecteert zoals een andere verf, maar deze in volle intensiteit opnieuw samenstelt alsof de muur zelf de kleur uitstraalt.

De kwaliteiten van een dergelijke pleister?
- Een elasticiteit en goede hechting, ongeacht de ondergrond;
- Een goede geluids- en thermische isolatie;
- Een goed aanpassingsvermogen aan de temperatuurvariaties en zelfs aan vorst;
- Een goede weerstand aan zeer hoge temperaturen;
- Een decoratief resultaat en een intensiteit zonder weerga;
- Ze desinfecteert en laat het metselwerk ademen en verdraagt dan ook de vochtigheid;
- Ze hervormt haar kalksteen door hercarbonatie bij het drogen en wordt op die manier zeer hard. Kalk laat op deze wijze toe om gevelpleisterwerk te realiseren en op die manier een authentiek en niet te imiteren karakter te bekomen. Voor interieurtoepassingen laat kalk toe om zeer fijne pleisters aan te maken (Stucco) welke zich laten kleuren en bewerken tot een decoratieve afwerking.
Een klassieker in de decoratietechnieken met kalk is uiteraard de kalkverf, natuurlijk wit of ingekleurd. Er op inwerkende kan men bepaalde schakeringen bekomen, impressies van imitatiemarmer, zeer fijne decors welke het voordeel hebben dat ze afwasbaar en voor alle ondergronden bruikbaar zijn (plaaster, cement, verf, hout,…).

Restaurant “Côté Sud” te Visé

Maar de ultieme toepassing van decoratieve schilderkunst blijft na al die eeuwen nog steeds het fresco. Het woord “fresco” wordt door verbastering in ons dagelijks taalgebruik aangewend voor alles wat met muurbeschildering te maken heeft. Zij is echter de enige afbeeldende techniek die bestaat uit de beschildering van een natte kalkmortel. “Fresco” betekent immers “vers” in het Italiaans. De pigmenten worden slechts met water gemengd en zonder bijkomend bindmiddel aangebracht. Het fresco is rijk aan symboliek want de artiest laat het fresco geboren worden uit de vier elementen: vuur, water, aarde en lucht. Het interne vuur van de kalk wordt getemd door middel van het water, het water vermengd met de aarde vormt de mortel, die uiteindelijk door de lucht verhardt tot een onvergankelijk kunstwerk.
Kalk heeft zijn majestueuze, nobele, sensuele en levendige karakter, het is uniek en kan door geen enkel artificieel product vervangen worden. Kalk bewerken is een kunst, een harmonieus evenwicht tussen onderzoek en creativiteit, een respect voor de aarde die ons zijn rijkdom schenkt en ons toelaat hem nog mooier te maken.
Dit alles maakt van de ambachtsman tegelijkertijd een pionier en een dichter.


Originele Franse tekst door dhr P. Pirson